25 marca 2013

Jakie i ile ubranek kupić dla niemowlaka? Czyli słów kilka o Szafie Bobasa.

Pojawiają nam się dziesiątki pomysłów na kolejne posty wraz z kolejnymi odsłonami naszego bloga, waszymi pytaniami i opiniami. Przeprowadziłyśmy Was przez proces pakowania wyprawki dla dziecka do szpitala (w tym ile ubranek powinno się znaleźć w zestawie do szpitala). W kategorii ubranka dla niemowlaka starałyśmy się poruszyć następujące tematy:

  1. Jak kupować ubranka dla niemowlaka? czyli kilka prostych zasad, które sprawią że ciuszki naszego maluszka będą miłe w dotyku, trwałe i funkcjonalne
  2. W jakim rozmiarze kupować ubranka dla niemowlaka? czyli słów kilka o tym jaki rozmiar ubranek dla noworodka należy wybrać
  3. Encyklopedia garderoby niemowlaka czyli krótki przewodnik słowno-obrazkowy po świecie niemowlęcych ubranek, w szczególności dla tych którzy jeszcze nie wiedzą czym się różnią śpioszki od pajacyków
  4. Polscy i europejscy producenci ubranek niemowlęcych czyli krótka lista znanych polskich i europeskich marek odzieży dla noworodków
  5. Ubranka dziecięce a marki sieci handlowych czyli co w kategorii ciuszków dla niemowlaka proponują międzynarodowe sieci handlowe
  6. Jak prać dziecięce ubranka? czyli słów kilka o tym jakich proszków i płynów używać
Tematem otwartym pozostaje kwestia, co jeszcze powinno znaleźć się w Szafie Bobasa przed jego narodzinami. 
Zasada nr 1 - nie szalejmy! 
Zasada nr 2 - kupujmy na start wyłącznie ubranka w rozmiarze 62 (lub większym), chyba że spodziewamy się bliźniaków lub wieloraczków! 
Zasada nr 3 - do zakupu ubranek podchodzimy pragmatycznie i praktycznie!

Dlaczego?
1. Dzieci w ciągu 3-4 tygodni wyrastają ze jednego rozmiaru ubranek i przechodzą w kolejny. 10 kompletów ubranek jest wystarczające do normalnego funkcjonowania, uwzględniającego potrzebę prania i suszenia garderoby. Osobiście sprawdzone :) Przeczytajcie Jak kupować ubranka dla niemowlaka?
2. W pierwszym miesiącu otrzymacie sporą ilość ubranek w formie prezentów od rodziny, przyjaciół. Z reguły rozmiar 62 przypisany jest 2-3 miesięcznemu dziecku. Osoba wybierająca się z wizytą do noworodka kupi zazwyczaj ubranko w tym właśnie rozmiarze. No chyba że przeczytała wcześniej naszego posta Prezent dla noworodka - pomysły :). :)
3. Rodzina i przyjaciele są mistrzami w kupowaniu pięknych, nietuzinkowych ubranek na przeróżne okazje - sukieneczek dla dziewczynek, koszul z kołnierzykami dla chłopców. Wy skupcie się na zakupach tzw. zestawów basic, czyli body i pajacyki/śpioszki, które są najpraktyczniejsze dla Was i dzidziusia i będziecie ich używać na co dzień.  Koniecznie przeczytajcie Jak kupować ubranka dla niemowlaka?
4. Jeżeli w planach macie więcej niż jedno dziecko, myślcie długoterminowo i wybierajcie ubrania w kolorach uniwersalnych - biały, ecru, zielony, żółty. Docenicie to za czas jakiś, zwłaszcza przy dzieciach różnej płci. Od znajomych i rodziny na pewno dostaniecie sporo różowo-fioletowej garderoby dla dziewczynek i niebiesko-szarej dla chłopca.
5. Ubranka większe zdążycie dokupić, macie na to ok. miesiąca po porodzie. Zobaczycie, które rozwiązania sprawdzają Wam się najbardziej, co dostaliście w prezentach etc. 

W naszej opinii w szafce naszego Maluszka przed jego narodzinami powinno czekać:
  1. 10 kompletów ubranek (w tym 5, które spakujecie do szpitala) - zależnie od sezonu będą to  zestawy body + pajacyk/śpioszki + kaftaniki
  2. 2 pary łapek (obydwie spakujecie do szpitala)
  3. 2 cienkie bawełniane czapeczki po kąpieli (obydwie spakujcie do szpitala)
  4. 6 par skarpetek (w tym 3, które zabierzecie do szpitala) 
  5. 1 czapeczka na zewnątrz (grubość zależna od sezonu; pamiętajcie że czapeczka zimowa najlepiej żeby miała wewnętrzną stron bawełnianą, jeżeli nie ma - koniecznie dokupcie cieńszą czapeczkę bawełnianą żeby dziecku nie pociła się główka) 
  6. 1 szaliczek w formie chustki trójkątnej pod szyjkę (zwłaszcza w porze zimowej)
  7. ubranie wierzchnie - w ścisłym sezonie letnim wystarczy Wam pewnie jakiś sweterek/bluza albo np. pajacyk welurowy, w pozostałych sezonach zdecydowanie kombinezonik dostosowany grubością do pory roku (koniecznie z rękawami zakończonymi rękawiczkami); jeśli często podróżujecie samochodem, zauważycie, że wożenie dziecka w kombinezonie zimowym jest dla malucha niewygodne - w samochodzie jest w miarę ciepło i maluch się w nim poci. Proponuję zatem zaopatrzyć się w grubszy np. polarowy pajac zakładany dziecku właśnie na okoliczność wycieczki samochodem. 
  8. 10 pieluszek tetrowych (w tym 3, które spakujecie do szpitala) - zobaczycie, jak szybko się brudzą
  9. 10 pieluszek flanelowych (w tym 4, które spakujecie do szpitala)
  10. 1 kocyk cienki (na lato najlepiej bawełniany, w innych porach roku polecamy z mikrofibry); jeżeli Wasz maluch urodzi się w sezonie jesienno-zimowym kupcie również 1 gruby kocyk.
  11. 1 rożek (spakujcie do szpitala)
Udanych zakupów! :)

Przeczytajcie również nasze wcześniejsze posty. Z serii Wyprawka Bobasa opublikowałyśmy już:
1. Wyprawkę dla Bobasa do szpitala
2. Kosmetyczkę Bobasa
3. Zestaw spacerowo-podróżniczy Bobasa
4. Kuchnię Bobasa część I (dla dzieci karmionych piersią)
5. Kuchnię Bobasa część II (dla dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym)

28 komentarzy :

  1. Racja- malutkie dzieci bardzo szybko wyrastają z ubranek. Sama to teraz widzę po swojej 3- miesięcznej córeczce. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witajcie, moje drogie zostanę mamą po raz pierwszy. Czytam i słucham wszystkich ,,dobrych rad''...Ale dopiero po znalezieniu waszego bloga zrobiło mi się od razu lepiej i jaśniej w głowie. Dziękuję, że prowadzicie tego bloga i stworzyłyście checklisty - REWELACJA! Mam tylko jedno pytanie dotyczące tego art., mianowicie czy 10 kompletów ubranek to ma być np. 10 szt pajacyków i 10 szt body, czy chodzi o 5 szt jednego+5 szt drugiego. Pewnie głupiutkie pytanie ale chciałabym nie przesadzić z ilością ubranek na te pierwsze tyg. dlatego będę ogromnie wdzięczna za podpowiedź :) Pozdrawiam Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Karolina! Bardzo dziękujemy za te miłe słowa:) To nas zachęca do dalszego działania:)

      Jeśli chodzi o Twoje pytanie. Na jeden komplet ubranek składa się: body + pajac lub, jeśli wolisz śpioszki zamiast pajacyka to: body + śpioszki + kaftanik.
      Pajacyk można zamieniać śpioszkami i kaftanikiem.

      Jeszcze ważne jest to, na kiedy masz termin.

      Jeśli chodzi o miesiące jesienno-zimowe lub wczesna wiosna - moje maluchy rodziły się właśnie w takich miesiącach i na samym początku ubierałam je w body na długi rękaw + śpioszki + kaftanik, a po około 2 tygodniach już zrezygnowałam z kaftanika i zakładałam tylko body na długi rękaw + śpioszki.

      Jeżeli preferujesz pajacyki zamiast śpioszków, to możesz ubierać na początku - body na długi rękaw + pajacyk, a po kilku tygodniach, jak już dzidziuś jest oswojony ze światem - body na krótki rękaw + pajacyk. Chodzi o to, żeby też nie przegrzewać dziecka.

      Jeśli spodziewasz się dzidziusia w miesiącach letnich, to wybrałabym raczej opcję - body na długi rękaw + śpioszki (ale bez kaftanika) albo body na krótki rękaw + pajacyk (a po jakimś czasie sam pajacyk, a jak będzie bardzo ciepło to samo body).

      Ale podsumowując - powinnaś mieć około 10 szt. body (na krótki lub długi rękaw w zależności od pory roku), 10 szt. śpioszków i 10 szt. kaftaników (jeśli rodzisz w porze jesienno-zimowej) lub 10szt. pajacyków. Możesz też mieć np. po 5szt. śpioszków + kaftaników oraz 5szt. pajacyków. Albo dowolną modyfikację. Ale generalnie 10 kompletów - po co aż tyle - no cóż - maluchom zdarza się ulewać, ale też często przytrafiają się pieluszkowe wpadki - typu wyciekanie "zawartości" bokiem albo górą pieluchy. Moim dzieciakom zdarzało się to bardzo często i bywało, że musiałam przebierać w czyste ubranka nawet 3-4 razy dziennie. Zatem 10 kompletów to taki standard, żebyś mogła spokojnie wyprać i wysuszyć. Więcej moim zdaniem nie ma sensu kupować na początek - dzieci i tak szybko wyrastają z ubranek.

      Jak masz jeszcze jakieś pytania, daj znać:)

      Usuń
  3. Bardzo dziękuję za rozjaśnienie tematu :) Teraz ostateczne kompletowanie pójdzie jak z płatka :)rodzę już na początku września i większość rzeczy mam czekałam tylko z ubrankami, bo nie wiedziałam ile i jaki rozmiar będzie potrzebny...okazuje się, że połowę szafy mam :), resztę kupię na str. next'a dzięki wam ją odkryłam :) Jeszcze raz wielkie dzięki!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na szczęście nie muszę się martwić o ubranka dla niemowlaka, bo dostanę "w spadku" od siostry ;). Sprawdzę sobie tylko wg Waszej listy czy wszystko na pewno mam i będę spokojna :). Taka check lista to skarb ;), jestem wdzięczna, że się tym dzielicie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super. Jeden problem z głowy, a z pewnością wiele ubranek w najmniejszych rozmiarach dostaniesz jeszcze w prezencie.
    Jeżeli nie skompletowałaś jeszcze wyprawki dla siebie do szpitala, zapraszamy do zakupu Wyprawki dla Mamy na naszych aukcjach na Allegro. Warto! Zestawy sprawdzone osobiście, wyłącznie bardzo dobre i sprawdzone produkty w zestawach, wszystko w jednym miejscu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. mam termin na połowę października więc od jakiegoś czasu staram się jakoś ogarnąć temat wszystkiego co nam będzie potrzebne i pomimo, iż spodziewałam się że będzie tego dużo to i tak... ;) super że są takie strony - bardzo pomocne i fajnie napisane, jasno i na temat, jak czytam mam wrażenie że powoli wszystko "układa mi się w głowie" :) gratuluję pomysłu i sposobu prowadzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Bardzo fajnie objaśniacie "ile czego" potrzeba. Mam jednak pytanie odnośnie rozmiarówki kombinezonu zimowego. Mam termin na połowę stycznia- więc będzie to zima. Biorąc pod uwagę czas jej trwania jaki rozmiar kombinezonu byłby najbezpieczniejszy: 68 czy 74?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj:) Dzięki za miłe słowa:)
      z tymi wymiarami to oczywiście wszystko zależy od firmy (niektóre mają zaniżoną lub zawyżoną rozmiarówkę) , od wielkości malucha i długości trwania zimy :)

      ale ja bym chyba raczej kupiła 68 dla noworodka. sprawdziłam, jak było z moim synkiem - jak miał 8 m-cy, to kupiłam mu kombinezon na rozmiar 74 (a był dużym chłopakiem) :)

      Usuń
    2. Witam! Ja też mam dylemat odnośnie kombinezonu - termin porodu mam na początek lutego, ale zanim zaczniemy wychodzić na spacery tych naprawdę chłodnych dni pozostanie niewiele tym bardziej biorąc pod uwagę prognozy pogody. I zastanawiam się czy kupować kombinezon zimowy, a może wystarczy ciepły polarkowy kombinezon i dodatkowy grubszy kocyk w te pierwsze chłodniejsze dni? Proszę o radę.

      Usuń
    3. Proponuję poczekać z zakupem kombinezonu. Zobaczymy jaką aurę będziemy mieli tej zimy. :)

      Usuń
  8. Witam :) mam pytanie odnośnie rozmiarów ubranek za waszą radą kupiłam większość rzeczy w rozmiarze 62 ale teraz się zastanawiam bo to wszystko wydaję mi się takie duże na metkach pisze 3- 6 mieś a przez te 3 pierwsze to będzie mieć wszytko za duże może warto kupić kilka rzeczy mniejszym rozmiarze 56 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie miałam żadnych ubranek w rozmiarze 56:) najmniejsze to właśnie 62. Tak doradzała położna na szkole rodzenia i sprawdziło się idealnie. Na początku rzeczywiście były przyduże, ale to naprawdę kwestia 2-3 tygodni, kiedy okazały się w sam raz. Zresztą zaraz musiałam wymieniać już na rozmiar 68, bo moje dzieciaki rosły "jak na drożdżach". Także z mojego doświadczenia polecam 62, chyba że spodziewasz się bliźniaków, albo Twój lekarz twierdzi, że maleństwo jest wyjątkowo malutkie.

      Usuń
  9. Już któryś raz zaglądam na waszego bloga i muszę przyznać, że naprawdę jest pomocny. Z niecierpliwością czekam na kolejne wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cześć, Wasz blog jest prawdziwym wybawieniem dla przyszłej mamy. Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  11. dziękuję za porady bo jestem tak zielona, że zaczynam panikować... :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja bym jednak kupiła pare ubranek w rozmiarze 56 i ze 2-3 z promocji na 50 (częsta na ten rozmiar). Gdy moja siostra urodziła córkę 3 500kg i 55 cm moja mama biegła pędem do sklepu po te rozmiary. Z ubranek 62 mogła założyć tylko kilka (pewno była zaniżona rozmiarówka), w pozostałych wyglądała jak w wielkim worku. Zresztą nawet to było niebezpieczne. bo nie można było jej pewnie złapać. A co z dziećmi ważącymi 2 700kg? To tez jest waga w normie dla dziecka urodzonego w 40 tyg. Znam kilka takich dzieci, choć oczywiście większość rodzi się z waga ok 4 kg (i często nie mieszczą się już w 56). Ponadto bardzo fajny blog, przydatne informacje, same fachowe porady, wszystkie sprawdzone na własnych dzieciach. Bezcenne źródło informacji dla kobiety która pierwszy raz zostanie matką np. dla mnie ;) Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  13. WItam, Mam pytanie- chcę za waszą radą kupić troszkę ciuszków na start -Ewa Klucze- czy skoro rozmiarówka jest zaniżona- rozmiar 62 na start będzie bezpieczny?

    OdpowiedzUsuń
  14. Na start ja kupowałam kilka rzeczy dosłownie 56, a pozostałe 62 i sprawdziło u mnie się idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam tego bloga, mam jeszcze 8 tyg na skompletowanie wyprawki ale dzieki Wam idzie mi sprawnie i szybko :) Ubranka w wiekszości mam, teraz zabieram się za kosmetyki itp. oczywiście zgodnie z radami stąd :)
    Super, polecam wasz blog wszystkim początkującym mamusiom.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzidziuś w rodzinie urodził się 63cm. Ma niespełna tydzień. Jaki rozmiar kupić? Pomocy ! Kupiłam 68. Ale nie wiem czy nie wymienić na większe. Dodam, ze ubranka mają być najlepiej na teraz :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja swoim maluszkom kupowałam tylko polskie ubrania, uważam, że są one dobrej jakości. Ale widzę, że piszesz wiele przydatnych informacji, z pewnością kobietki skorzystają!

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetny blog, szkoda tylko, że jest problem już w kolejnym artykule który tu czytam, że zanikają literki w wymienionych podpunktach i całe słowa które są przed myślnikiem są zupełnie nieczytelne:(

    OdpowiedzUsuń
  19. Mi pieluchy flanelowe wogole nie były potrzebne...

    OdpowiedzUsuń
  20. Niedługo moja mała przyjdzie na świat, takiego artykułu szukałam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dzięki za ten wpis! Bardzo mi się przyda kompletując wyprawkę dla maluszka :)

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie komentarze są mile widziane. Reklam jednak nie będziemy publikować :)
Jeśli chcesz z nami współpracować - napisz do nas maila.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...