29 października 2013

Książki o dzieciach dla młodych rodziców

Nie oszukujmy się - "obsługi" dziecka trzeba się nauczyć. 
Już sam fakt, że szukamy różnych informacji na temat maluchów i rzeczy z nimi związanych w internecie, świadczy o tym, że wiedzy o niemowlakach nie odziedziczyliśmy w genach:)

Też tak mam. Mimo iż jestem już podwójną mamą, jest wiele informacji, które muszę weryfikować, sprawdzać i czytać.:) 
Instynkt to jedno, ale w przypadku moich dzieci, które są dla mnie najcenniejsze w świecie, wolę mieć pewność, że postępuję dobrze a moje dziecko rozwija się prawidłowo. 
Dodatkowo nie przepadam za tzw. "dobrymi radami", zwłaszcza tymi narzucającymi się, jedynymi słusznymi. Wolę najpierw sama posprawdzać, zanim kogoś zapytam o zdanie:)

Zatem, jeśli Wy macie podobnie, polecam Wam w celu "oswojenia" się z tematem maluszków kilka pozycji książkowych, które warto mieć na wypadek, gdyby nurtowało Was jakieś pytanie związane np. z rozwojem dzidziusia. 
Od razu zaznaczam, że przeczytałam sporo książek o niemowlętach, jednak nie wszystkie przypadły mi do gustu. Poniżej polecam te, które moim zdaniem są naprawdę godne zakupu. 

Pierwsza pozycja to niemal encyklopedia wiedzy na temat dziecka w jego pierwszym roku życia. Ja dostałam ją z okazji urodzenia synka od mojej teściowej i uważam tę książkę za rewelacyjną! Jest to "Pierwszy rok życia dziecka" autorstwa Heidi Murkoff.
Książka jest podzielona na rozdziały opisujące każdy miesiąc pierwszego roczku malucha. Przedstawia, jakich etapów rozwojowych można się spodziewać po naszym maluszku, co dziecko powinno umieć, a czego jeszcze umieć nie musi. Dodatkowo zawiera naprawdę dużo odpowiedzi na nurtujące pytania młodych mam i tatusiów - np. w kwestii karmienia niemowlęcia, wprowadzania nowych pokarmów, pielęgnacji, ulewania, a także popularnych chorób, ich objawów, leczenia etc. Być może ilość stron odstrasza (bo jest ich aż ponad 700), jednak nie trzeba czytać całej książki na raz. Ma naprawdę szczegółowy indeks na końcu, dzięki któremu w prosty sposób można znaleźć interesujące nas informacje.
Wiele moich koleżanek posiada tę książkę i właściwie każda ma podobną opinię na jej temat - warto kupić:) Może być też świetnym prezentem dla młodych rodziców - gruba, ładnie wydana -będą mieli z niej pożytek przez wiele miesięcy:)


Kolejna pozycja to "Pierwsze 2 lata życia dziecka. Przewodnik dla rodziców" pod redakcją prof. Alicji Chybickiej, prof. Anny Dobrzańskiej, prof. Jerzego Szczapy i prof. Jacka Wysockiego.
Otrzymałam tą książkę w szkole rodzenia i muszę przyznać, że bardzo przypadła mi do gustu. Jest zdecydowanie mniejsza od poprzedniej - ok. 200 stron. Nie mniej jednak w bardzo przystępny i rzeczowy sposób opisuje podstawowe elementy opieki nad dziećmi takie, jak karmienie, pielęgnacja, spacery. Jednak dla mnie największy plus tej książki to przede wszystkim obszerna część poświęcona szczepieniom i chorobom zakaźnym. Każda szczepionka (zarówno z tych obowiązkowych, jak i dodatkowych) jest dokładnie opisana ze szczegółową informacją o chorobach, którym zapobiega, powikłaniach pochorobowych, ewentualnych powikłaniach poszczepiennych etc. Wielki plus za przejrzysty kalendarz szczepień (znowu - tych obowiązkowych i dodatkowych) - stworzony w prostej, przejrzystej formie, która do mnie przemawia i nad którą się nie muszę zastanawiać, żeby dojść, o co właściwie chodzi :) Szczerze polecam!


Trzecia propozycja, to bijąca rekordy popularności Tracy Hogg i jej książka "Język niemowląt". Aktualnie w sprzedaży znajduje się nowe, poprawione wydanie, w którym znajdziecie wydawane wcześniej osobno książki "Język niemowląt" i "Język dwulatka" (łącznie 608 stron). Książka wyjątkowa w swym podejściu do dzieci. Autorki (Tracy Hogg i Melinda Blau) starają się przekonać młodych rodziców, że niemowlak to mały człowiek, dla którego płacz, nóżki i rączki są narzędziami komunikowania światu zewnętrznemu swoich potrzeb i emocji. Nie jest to książka, do której się sięga w poszukiwaniu precyzyjnych, krótkich informacji medycznych. "Język niemowląt" to ciekawie napisany poradnik, który wprowadza młodych rodziców w świat widziany oczami niemowlaka i pomaga dorosłym go zrozumieć. Warto książkę przeczytać w ostatnich miesiącach ciąży, by zaraz po narodzinach maleństwa wdrażać już dobre rady Tracy Hogg w życie. Polecam!

A czy Wy macie jakieś własne ulubione pozycje książkowe, które pomagają Wam w opiece nad maluszkami?

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Wszystkie komentarze są mile widziane. Reklam jednak nie będziemy publikować :)
Jeśli chcesz z nami współpracować - napisz do nas maila.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...